Витамин Е – нужен ли ни е той?

Факти за Витамин Е

Витамин Е е мастно разтворим витамин. Открит през 1922 година, той се е наричал “плодовития” витамин.  Най-известен е с ролята си на мощен антиоксидант, който ни предпазва от свободните радикали.

Лошият холестерол транспортира липиди, Витамин Е и каротеноиди в кръвта ни. Витамин Е на свой ред ги предпазва от окисляване и намалява опасностите на холестерола.  Той подобрява циркулирането на кръвта до всички органи и предпазва червените кръвни телца. Заедно със Селен-а, той стабилизира ненаситените мазнини и ги предпазва от “гранясването”. Витамин Е предпазва мембраните на клетките.  Тялото ни складира Витамин Е във всички тъкани, особено в мастните депа и черния дроб.

Превръщането на каротен в ретинол, както и абсорбирането и преработването на Витамин А, се увеличават многократно под влиянието на Витамин Е.

Ползата от поемане на Витамин Е

Витамин Е предпазва мембраните на клетките, позволявайки на другите витамин и хранителни вещества да действат. Тялото ни складира Витамин Е във всички тъкани, особено в мастните тъкани и черния дроб.

Превръщането на каротен в ретинол, както и абсорбирането и усвояването на Витамин А се увеличават при поемането на Витамин Е. При високи дози, обаче, той намалява усвояването на Витамин К.

Ползата от поемане на Витамин Е

Макар и най-известен като антиоксидант, Витамин Е има особено приложение при:

  • против състаряване
  • регулация на кръвните клетки
  • сърдечни проблеми
  • делене на клетките
  • имунна система
  • нервна система
  • възпаления

Високи дози Витамин Е не трябва да се поемат с противосъсирващи лекраства (аспирин).  Витамин Е има широко приложение при:

  • акне
  • алергии
  • алцхаймер
  • артрир
  • атеросклероза
  • бронхит
  • ракови образувания
  • диабет
  • епилепсия
  • импотентност
  • менопауза
  • косопад
  • слънчеви изгаряния

Недостиг на Витамин Е

Въпреки че тялото ни складира големи количества Витамин Е, недостиг може да има при лоша диета, поемането на определени лекарства и болести. Лошо функциониране на черния дроб и панкреаса, както и прекаленото поемане на разхлабващи, също намалява количеството Витамин Е в тялото ни. Симптоми на недостиг са:

  • депресия
  • суха кожа
  • екзема
  • импотентност
  • бавно заздравяване на рани

Предозиране с Витамин Е

Витамин Е не е токсичен, но при поемането на големи количества при наличието на голям стрес може да има окислителен ефект.  Симптоми на предозиране са:

  • замъглено зрение
  • разстройство
  • замайване
  • газове
  • главоболие
  • гадене
  • умора

Високите дози Витамин Е може да бъде причина за тромбоемболизъм. Витамин Е пречи на усвояването на Витамин К.

Храни, богати на Витамин Е

Една балансирана диета е повече от достатъчна за поемане на необходимото количество Витамин Е. Прекаленото поемане всъщност намалява способността за усвояване. Замръзяването, както и много високите температури (пържене), намаляват потентността на Витамин Е.  Храни, богати на Витамин Е са:

  • пшеничен зародиш
  • аспарагус
  • броколи
  • брюкселско зеле
  • ядки
  • скариди
  • жълтък

Максималното препоръчвано количество е 10 мг за мъже и 7 мг за жени.

 

Rating: 5.0. From 1 vote.
Please wait...
Алтернативно Здраве