Доброто ви зрение се дължи на Витамин А (ретинол)

Факти за Витамин А

Витамин А е първият изолиран витамин преди повече от 100 години. Витамин А (наричан още Ретинол) е мастно разтворим витамин, който може да бъде изолиран само от животински храни.  Тялото ни абсорбира Ретинол-а бързо и чрез протеин го транспортира в кръвта.

Тялото ни не получава Витамин А в чиста форма, а го получава от каротеноидите, които от своя страна се превръщат в ретинол. Чистата форма на витамин А се абсорбира под формата на ампули два до четири пъти дневно много по-ефикасно.

Всички ние имаме запас от Витамин А в черния си дроб, както и в белите дробове и бъбреците.  Черният дроб задържа 90% от запасите на Витамин А, достатъчен за около 2 години човешки живот. Въпреки това, ние имаме непрекъсната нужда от Витамин А, поради неговия къс “срок на годност”.

Витамин Е подпомага задържането на Витамин А в черния дроб, но трябва да се внимава с количеството. Цинк е другия важен минерал, който активира и транспортира запасите от Ретинол. Изследва се положителното влияние на желязо върху запазването и транспортирането на Ретинол.

Ползите от Витамин А

Витамин А не е силен антиоксидант, но за сметка на това той работи дълбоко в клетките.  Най-знаен за благотворното си влияние върху зрението, Витамин А има много други ползи. Витамин А:

  • Укрепва имунната система
  • Поддържа здрави очите и свежестта на кожата
  • Усилва растежа
  • Подпомага възпроизвеждането

Витамин А се ползва в множество лекарства, предимно в лечението на:

  • акне
  • алцхаймер
  • анемия
  • аутизъм
  • бронхит
  • изгаряния
  • ракови образувания – на гърдите, белия дроб и кожата
  • конюктивит
  • кисти
  • екзема
  • спин
  • шарка и пневмония
  • кокоша слепота
  • остеопароза
  • туберколоза
  • гнойни рани

Недостиг на Витамин А

Въпреки, че тялото ни складира Витамин А, недостиг понякога има. Проблемите с храносмилането често са причина за лошо абсорбиране на Витамин А, а недостигът на Цинк намалява силата на Ретинола.  Лекарствата (разхлабителни, антибиотици и контрацептиви), както и някои вредни навици, намаляват количествата Витамин А в организма. Витамин А в по-големи дози е необходим и при бременност или болести. При липса или недостиг на Витамин А, ще изпитаме следните симптоми:

  • кокоша слепота
  • намаление на зрението
  • по-малко енергия
  • сухи кожа и очи
  • загуба на апетит
  • слаба имунна система
  • забавяне на растежа при децата

Предозиране с Витамин А

За разлика от други витамини, с Витамин А може да се предозира. Това се случва рядко, главно при предозиране със синтетични капсули с Витамин А. Предозирането с Ретинол се изразява в следните симптоми:

  • замъглено зрение
  • болка в костите
  • замайване
  • напукани устни
  • суха кожа
  • косопад
  • главоболие
  • позиви за повръщане

Предозирането с Витамин А по време на бременност е опасно и може да доведе до увреждане на плода. Предозирането с Ретинол води и до нарушаване плътността на костите (остеопароза).

Храни, богати на Витамин А

Рибата безспорно е фаворит за доставката на Витамин А в организма. Дълбоко-дънните риби съдържат големи количества Витамин А (сьомга, риба тон, сардини, херинга). Друг добър източник на Витамин А са млякото, яйцата и телешки дроб.

Важно да се знае за Витамин А е, че макар че той издържа на високи температури, лесно се окислява и затова трябва да се държи далеч от светлина.

Най-високата безопасна доза от Витамин а според Американския медицински институт е 10000 IU (3000 mcg) за възрастни. Никога не предозирайте!

 

Rating: 5.0. From 2 votes.
Please wait...
Алтернативно Здраве