Ползата от Витамин С – изворът на живота

Факти за Витамин С

Витамин С е първият витамин, изолиран в лаборатория. През 1933 година, той е наречен аскорбинова киселина (от скорбут, който може да бъде фатален, ако не се третира).

Витамин С обобщава аскорбинова киселина и дехидроаскорбинова киселина, която се превръща в аскорбинова киселина в тялото. За разлика от много животни, човешкото тяло е неспособно да произвежда Витамин С, така че той се набавя с храната. Интересно е, че най-голямата заблуда е, че най-много витамин С се съдържа в плодовете и зеленчуците (особено цитрусите), докато всъщност, най-много витамин С се съдържа в зеленчуците. Витамин С се разрушава под влиянието на топлина и продължително съхранение. Витамин С се разтваря във вода.

Витамин С е най-важния витамин за човешкото тяло. Той е мощен антиоксидант, който набавя на електрони на свободните радикали. Въпреки че кислородът е жизнено важен за функционирането, той е и разрушителен. Кислородът е причината, поради която металът ръждясва, а тялото се състарява. Добър пример е покафеняването на ябълката, оставена разрязана за по-продължително време. Този процес се преобръща при напръскване с лимонов сок, затова и аскорбиновата киселина се ползва като консервант.

Витамин С работи най-добре в комбинация с други хранителни съставки.  Например, излишният Витамин Е се разрушава след като е изчерпал електроните си.

Витамин С активира белите кръвни телца, които се борят с бактериите и вирусите. Той е изключително важен за произвеждането на колаген и еластин. Той има съществена роля за метаболизирането на мазнините, фолиевата киселина и хистамина. Витамин С определя и нивото на стрес.

Ползите от консумиране на Витамин С

Витамин С регулира нивото на “лошия” холестерол и увеличава количеството на “добрия” холестерол. Той блокира хиалуронидаз-а, ензим, който спомага разпадането на хиалуроновата киселина. Хиалуроновата киселина е много важна за свръзките в тялото ни, служейки за смазка и “възглавница”.

Още в началото на 20 век, Нобеловият лауреат Линус Полинг препоръчва големи количества Житамин С в борбата срещу грипа и хремата. Макар и да не може да предотврати нито грипа, нито хремата, Витамин С съществено намалява симптомите и продължителността им.

Витамин С е абсолютно незаменим при множество болки и болести:

  • преждевременно състаряване
  • алкохолно детоксифициране
  • алергии
  • алцхаймер
  • атеросклероза
  • аутизъм
  • бронхит
  • синки
  • изгаряния
  • ракови образувания
  • сърдечни проблеми
  • грип и хрема
  • катаракт
  • дерматит
  • диабет
  • екзема
  • херпес
  • стимулация на имунната система
  • възпаления
  • импотентност
  • сутрешно гадене при бременност
  • остеопароза
  • артрит
  • гастрит
  • стрес
  • зарастване на рани

Високите дози витамин С редуцират болките на раковите пациенти. Тези пациенти трябва да се “самолекуват” с витамин С под наблюдението на лекар, тъй като Витамин С взаимодейства с лекарства, химиотерапия и радиация.

Недостиг на Витамин С

Човешкото тяло не може да произвежда витамин С. Той се набавя чрез храните. Лесно се разпада и трябва да се поемат по-големи количества при силни емоции, стрес, болести и от различни лекарства. Често се добавя като допълнение към лекарства. Жени, поемащи контрацептиви, също трябва да приемат по-големи количества Витамин С.

Без приемане на Витамин С, човешкото тяло изразходва резервите в рамките на два месеца и недостигът започва силно да се проявява. Недостигът на Витамин С може да бъде фатален. Някои от симптомите са:

  • скорбут
  • анорексия
  • кървене от венците
  • синки
  • деменция
  • депресия
  • суха кожа
  • замайване
  • температура
  • истерия
  • инфекции
  • възпаления
  • болки в ставите
  • кървене от носа
  • болки в мускулите
  • намалена имунна система
  • ревматизъм
  • опадане на зъбите
  • слабост

Предозиране с Витамин С

Няма данни за предозиране с витамин С. Излишните количества се изхвърлят с урината. При прекалена консумация (над 1 грам) може да изпитате:

  • коремни болки
  • подуване
  • парене при уриниране
  • газове
  • гадене
  • сърбеж

Предозирането с Витамин С може да доведе до редуцирането на Витамин Б12.

Храни, богати на Витамин С

Изненадващо, все още много хора вярват, че най-голямо количество Витамин С, се съдържа в цитрусовите плодове. Всъщност, зеленчуците съдържат доста по-голямо количество. Количеството Витамин С в плодовете и зеленчуците се определя от степента на узряване и сезона. Той лесно се разрушава от топлина и продължително складиране. Най-богати на Витамин С са:

  • ябълки
  • череши
  • броколи
  • зеле
  • цитруси
  • пъпеш
  • магданоз
  • ягоди
  • домати
  • спанак
  • соя
  • чушки
  • праскови
  • орехи

Абсорбирането на Витамин С се подобрява от консумацията му съвместно с витамините Б2, Б3, Б9, Б12. Витамин С спомага и абсорбирането на желязо.

 

Rating: 5.0. From 1 vote.
Please wait...
Алтернативно Здраве