Да поемаме ли допълнително Витамин К?

Факти за Витамин К

Витамин К е изключително важен за съсирването на кръвта, костите и развитието на мозъка. Той служи като “такси” за електроните и превръщането на храната в енергия.

Тялото ни може да произвежда този витамин в храносмилателната система, където той се синтезира от бактерии, абсорбира се в кръвта и се складира в черния дроб. Новородените нямат тази бактерия в червата си, затова и са в риск от недостиг. Инжекция Витамин К обикновено се прави на всички новородени, за да се предотврати мозъчен дефект или смърт.

Организмът трудно усвоява Витамин К. Нивото на усвояване нараства, когато храната се консумира с масло, но това все още е нищо в сравнение с поемането му в синтетична форма. Големи количества Витамин Е също пречат на усвояването на Витамин К.

Ползите от Витамин К

Този витамин е от изключителна важност за съсирването на кръвта и формирането на костите. Той също така подпомага усвояването на калций в организма, калцифицирането на костите и също така помага при:

  • фрактури
  • възпаления
  • гадене при бременност
  • остеопароза
  • ревматичен артрит

Недостиг на Витамин К

Рядко се случва недостиг на Витамин К и то главно при употребата на определени лекарства, антибиотици и злоупотреба с алкохол. Много малки количества Витамин К се пропускат през плацентата, така че Витамин К е от голяма важност за новородените.  Симптомите на недостиг са:

  • кръв в изпръжненията
  • лесно появяване на синки
  • вътрешни кръвоизливи
  • продължително кървене

Предозиране на Витамин К

Токсични ефекти не са известни. В редки случаи реакция може да възникне, когато витаминът се влива интравенозно:

  • промяна във вкусовите окончания
  • болки в гърдите
  • замайване
  • сърбежи
  • изпотяване
  • почервеняване
  • спазми

Важно: Витамин К не трябва да се поема с лекарства за съсирване на кръвта.

Храни, богати на Витамин К

Витамин К може да се използва като консервант в храната. Най-добрият източник са “зелените” зеленчуци. Други източници са:

  • аспарагус
  • броколи
  • зеле
  • зелен чай
  • черен дроб
  • спанак
  • домати
  • жълтък

Максималната дневна доза е 90 mcg.

 

Rating: 5.0. From 1 vote.
Please wait...
Алтернативно Здраве