Витамин Д – витаминът на живота

Факти за Витамин Д

Витамин Д е мастно разтворим витамин и хормон, който подпомага абсорбирането на калций и запазва нивата на фосфор и калций в организма. Той е жизнено необходим не само за здрави зъби и кости, но също така за ставите, мускулите, нервите и сърдечната система. Витамин Д допринася за доброто настроение и предпазва от болести, свързани с възрастта.

Слънчевата светлина активира определена форма на холестерола, която се превръща във Витамин Д. Този процес се влияе от възрастта, цвета на кожата, сезона, облаците, замърсяването и ползването на слънцезащитни средства. Затова и често има недостиг на Витамин Д в организма. Въпреки позитивния ефект на слънцето, трябва да се предпазваме от него поради риска от рак на кожата. Затова и на слънце без слънцезащитни се стои не повече от 30 минути между 10 сутринта и 3 часа следобяд.

Витамин Д контролира нивото на инсулин в кръвта. Подобно на Витамин А, той се задържа в черния дроб и, в по-малки дози, в тъканите.

Ползата от Витамин Д

Витамин Д е много важен за здрави зъби, кости и нокти. Още по-важно е, че Витамин Д предпазва имунната ситема, мозъка и нервната система, ставите и мускулите ни и дори забавя процеса на стареене. Той подпомага за превантивното лечение на:

    • атеросклероза
    • изгаряния
    • ракови образувания
    • депресия
    • диабет
    • епилепсия
    • възпаления
    • остеопароза
    • артрит
    • мигрена
    • загуба на слуха
    • туберколоза

Недостиг на Витамин Д

Въпреки че дневните ни нужди от Витамин Д се посрещат лесно чрез излагането на слънчева светлина, недостигът е много по-чест отколкото ни се иска. В допълнение, способността на черния дроб и бъбреците да активират Витамин Д, той по-често се абсорбира от храносмилателната система. Вегетерианците и хората с алергия към мляко също често страдат от недостиг на Витамин Д.

Кърмата не дава необходимото количество Витамин Д. Недостигът предизвиква рахит сред новородените. При възрастните, тази болест се казва остеомаласия и се изразява в крехки кости и слаби мускули.  Остеопарозата е дългосрочния ефект на хронична липса на Витамин Д.

Недостигът на Витамин Д може да предизвика:

  • рак
  • депресия
  • диабет
  • сърдечни болести
  • хипертония
  • множествена склеорза
  • остеопароза
  • рахит
  • слаба имунна система
  • напълняване

Предозиране с Витамин Д

Прекаленото излагане на слънце не причинява предозиране с Витамин Д, нито пък поемането му с храна. Хроничното поемане на синтетичната форма би могло да предизвика симптоми като:

  • анорексия
  • ослепяване
  • глухота
  • дехидратация
  • сърбежи
  • гадене
  • жажда
  • повишено уриниране
  • камъни в бъбреците

Храни, богати на Витамин Д

Много малко храни съдържат Витамин Д. Зърнестите храни пречат на абсорбирането на Витамин Д. Витамин Д се унищожава при силна светлина. Някои от храните, съдържащи Витамин Д са:

  • масло
  • жълтък
  • рибено масло
  • соленоводни риби
  • черен дроб
  • гъби

Толерираното количество при мъже и жени до до 50 години  е 5 mcg , а над 50 години, 10 mcg.

 

Rating: 5.0. From 1 vote.
Please wait...
Алтернативно Здраве