Витамин Б9 – фолиева киселина за здраво и умно бебе

Факти за Витамин Б9 (Фолиева киселина)

Водоразтворимият Витамин Б9 (известен още като фолиева киселина), е наричан Витамин М. Фолиевата киселина се среща в много необработвани храни и се синтезира от тялото. Фолиевата киселина има нужда от Витамин Б3 и Витамин С за да се активира.

Витамин Б9 е изключително важен за правилното абсорбиране на протеините и формирането на червени кръвни телца. Той е от ключово значение за развитието на клетките и възпроизжеждането. Витамин Б9 има най-голям ефект в комбинация с Витамин Б2, Б6 и Б12.

Ползата от Витамин Б9

Известен също като анти-стрес витамин, Витамин Б9 подобрява настроението и повишава енергията. Той понижава риска от родилни дефекти. Най-честите му приложения са при:

  • СПИН
  • алцхаймер
  • анемия
  • атеросклероза
  • изгаряния
  • превенция на ракови заболявания
  • депресия
  • дерматит
  • синдром на Даун
  • разстройство
  • епилепсия
  • фрактури
  • мигрени
  • остеопароза
  • псориазис
  • ревматичен артрит

Недостиг на Витамин Б9 (фолиева киселина)

Въпреки че е широко разпространен, недостигът му е често явление. По-високи количества са необходими по време на растеж и особено по време на бременност. Алкохолът и тютюнопушенето, както и проблемите с храносмилането и контрацептивите увеличават нуждите от фолиева киселина. Често, недостигът на Витамин Б9, се бърка с недостиг на Витамин Б12. Недостигът на Витамин Б9 (фолиева киселина) се изразяват в:

  • силни кръвотечения
  • анемия
  • атеросклероза
  • дефекти по рождение
  • депресия
  • разстройство
  • умора
  • склонност към забравяне
  • косопад
  • главоболие
  • безсъние
  • раздразнителност
  • гадене
  • слаб растеж
  • слабост
  • отслабнала имунна система

Предозиране с Витамин Б9 (фолиева киселина)

Витамин Б9 не е токсичен. Въпреки това, с прекалената му употреба трябва да се внимава, защото той маскира недостига на Витамин Б12. Затова и продаваните добавки с Витамин Б9, винаги съдържат Витамин Б12. Предозирането с Витамин Б9 може да се изрази в следните симптоми:

  • повишена температура
  • сърбеж
  • трудности с дишането
  • кошмари

Храни, богати на Витамин Б9 (фолиева киселина)

Тъй като този витамин е чувствителен към светлина, плодовете и зеленчуците не трябва да стоя на дневна светлина за дълги периоди от време. Най-много фолиева киселина се съдържа в:

  • боб
  • бирена мая
  • зеле
  • жълтък
  • черен дроб и бъбреци
  • гъби
  • портокалов сок
  • картофи
  • соя

Толерираното ниво на Витамин Б9 в организма е 400 mcg.

 

Rating: 5.0. From 2 votes.
Please wait...
Алтернативно Здраве