Ползата от Витамин Б3 – Ниацин

Факти за Витамин Б3

Витамин Б3 (Ниацин) предпазва от болестта Пелагра. Тялото ни може да произвежда Витамин Б3 от триптофан (амино киселина), но то има нужда от витамините Б1, Б2 и Б6, за да го произведе.

Този водоразтворим витамин подпомага производството на хормони като естроген, прогестерон, тестостерон и инсулин. Витамин Б3 подпомага трансфера на хидроген между нашите клетки и е важен за производството на енергия от тялото ни. Ниацинът има позитивен ефект върху настроението и функцията на мозъка.

Ползата от Витамин Б3 (Ниацин)

Витамин Б3 е важен за произвеждането на енергия в тялото ни. Той е необходим за метаболизирането на въглехидратите, протеините и мазнините. Витамин Б3 запазва кожата здрава и свежа и запазва правилното функциониране на нервната и храносмилателната системи. Той е важен и за метаболизирането на алкохола и алкохолна детоксикация.

Ниацинът е едно от малкото натурални средства за намаляване на холестерола.

Витамин Б3 подобрява състояния като:

  • акне
  • алкохолно детоксиране
  • тревога
  • атеросклероза
  • дерматит
  • диабет
  • мигрена
  • множествена склероза
  • остеопароа
  • панкреатична недостатъчност
  • рак на кожата

Недостиг на Витамин Б3

Недостигът на Витамин Б3 може да доведе до болестта Пелагра. Недостигът най-често се случва при алкохолизъм или силно ограничителна диета. Антибиотиците и стероидите също намаляват абсорбирането на Витамин Б3. Те не трябва да се поемат заедно с витамина. Витамин Б3 намалява и от прекалената консумация на кафе и захар. Особено податливи са хората с диабет. Недостигът се изразява в следните симптоми:

  • деменция
  • депресия
  • дерматит
  • разстройство
  • умора
  • главоболие
  • лошо храносмилане
  • загуба на апетит
  • напукване на кожата
  • безсъние
  • позиви за повръщане
  • загуба на тегло

Предозиране с Витамин Б3

Предозирането може да предизвика потене и сърбежи, които бързо отзвучават. Витамин Б3трябва да се използва само под лекарски контрол от диабетици и хора с чернодробни проблеми. Страничните ефекти от предозиране включват:

  • раздразнителност
  • тревога
  • замъглено зрение
  • трудности с дишането
  • разстройство
  • замайване
  • главоболие
  • прескачане на сърцето
  • гадене
  • панически атаки
  • повръщане

Храни, богати на Витамин Б3

Ниацинът не се поддава лесно на топлина, светлина или оксидация. Лекарствата, както и алкохолът, кафето и захарта намаляват абсорбирането на ниацин. Най-богатите на Витамин Б3 храни са:

  • бирена мая
  • яйца
  • риба
  • зелени зеленчуци
  • черен дроб
  • гъби
  • фъстъци
  • пиле
  • червено месо
  • слънчогледови семки
  • пшеничени трици

 

Rating: 5.0. From 1 vote.
Please wait...
Алтернативно Здраве