За какво ни помага Витамин Б12?

 Факти за Витамин Б12 (Кобаламин)

Витамин Б12 се среща във всички храни от животински произход под формата на метилкобаламин. Този витамин е изключително важен за възпроизвеждането на клетките и метаболизма на мазнините и въглехидратите, за ДНК и синтез на протеините, както и за активацията на витамин Б9. Витамин Б12 е необходим за абсорбирането на калций и правилното функциониране на нервната система. Витамин Б12 е работи най-добре в комбинация с Витамин Б6 и Б9.

Ползата от Витамин Б12

Витамин Б12 спомага правилното функциониране на нервната система, дава енергия и повишава скоростта на растежа. Витамин Б1, Б2 и Б12 имат болко успокояващ ефект, особено, когато се употребяват заедно. Най-честата употреба на Витамин Б12 е при:

  • старческо оглупяване
  • алергии
  • алцхаймер
  • астма
  • атеросклероза
  • сърдечни проблеми
  • херпес
  • безсъние
  • болки в гърба
  • множествена склероза
  • остеопароза
  • диабет
  • синдром на Даун
  • хепатит

Недостиг на Витамин Б12

Недостигът на Витамин Б12 е свързан с понижаване скоростта на растежа, както и с правилното функциониране на клетките и тъканите. Трудно е да се прецени кога точно има недостиг на Витамин Б12. Прекалената употреба на Витамин Б9 “маскира” недостига на Витамин Б12.

Определени лекарства и проблеми с храносмилането могат да доведат до недостиг на витамин Б12. Прекаленото тютюнопушене и поемане на алкохол намаляват абсорбирането на Витамин Б12. Вегетарианците имат по-голяма нужда от Витамин Б12, поради факта, че той се среща предимно в храни с животински произход. Абсорбирането на Витамин Б12 намалява с възрастта.

Недостигът на Витамин Б12 се изразява в следните симптоми:

  • нервност
  • загуба на костна маса
  • запек
  • дерматит
  • анемия
  • прекалена чувствителност към студ
  • загуба на апетит
  • гадене
  • слабост

Предозиране с Витамин Б12

Витамин Б12 не е токсичен. При предозиране (интравенозно) е възможно да се стимулира растеж на тумори. Възможните симптоми при предозиране с витамин Б12 са:

  • акне
  • разстройство
  • сърбежи
  • тромбоза

Храни, богати на Витамин Б12

Витамин Б12 се съдържа най-вече в храните от животински произход:

  • сирене
  • млечни изделия
  • яйца
  • черен дроб
  • стриди
  • соленоводни риби

Препоръчваната максимална доза е 2.4 mcg дневно. Над 50 години е препоръчително да се консумира храна, допълнително обогатена с Витамин Б12.

 

Rating: 3.7. From 3 votes.
Please wait...
Алтернативно Здраве