Преборете депресията с Витамин Б1

Факти за Витамин Б1 (тиамин)

Витамин Б1 е част от водо-разтворимите витамини, известни като витамин Б комплекс. Дълго време се смяташе, че витамин Б1 е самостоятелен витамин, а не част от група витамини. Витамин Б е първият изолиран витамин, затова се счита за номер 1 в тази група (1926 година).

Витамин Б1 е от голяма важност за усвояването на въглехидратите, протеините и мазнините. Той е важен за производството на енергия в организма, както и за правилното функциониране на нервната система, мускулите и сърцето. Тъй като тиаминът спомага възпроизвеждането на мозъчни клетки, той е важен и за нашето добро настроение.

Витамин Б1 работи най-добре в комбина с витамин Б2 и витамин Б3.

Ползите от Витамин Б1 (тиамин)

Витамин Б1, Б2 и Б12 имат силно изразени болкоуспокояващи функции, особено, когато се използват заедно. Витамин Б1 е важен за възпроизвеждането на енергия в тялото, както и за функцията на нервите и мозъчните клетки. Той стабилизира апетита и подпомага растежа.

Тиаминът също така подпомага усвояването на алкохола. Ползите от витамин Б1 са главно при:

  • алкохолизъм
  • алцхаймер
  • тревога
  • атеросклероза
  • депресия
  • диабет
  • хепатит
  • безсъние
  • множествена склероза

Недостиг на Витамин Б1

Болестта бери-бери е най-силно изразения недостиг на витамин Б1, афектираща нервната, сърдечната, мускулната и гастро дейности. По-сериозно изразените случаи на бери-бери могат да доведат до парализа и смърт. Синдромът Корсакоф е друт силно изразен недостиг на Витамин Б1, тъй като алкохолът реагира и неутрализира абсорбирането на тиамин.

Недостигът може да се дължи на диета, начин на живот или лекарства. Високата консумация на въглехидрати изисква по-висока консумация на Витамин Б1, тъй като витаминът се изразходва и трябва да се замести. Това е особено важно при децата.

Недостигът се проявява в следните симптоми:

  • анорексия
  • депресия
  • замайване
  • сърцебиене
  • лошо храносмилане
  • раздразнителност
  • загуба на апетит
  • загуба на памет
  • болка в мускулите
  • загуба на тегло

Храни, богати на Витамин Б1

Тиаминът е водоразтворим и лесно се разгражда при високи температури по време на готвене. Най-много Витамин Б1 се съдържа в:

  • бобови култури
  • телешко месо
  • пилешко месо
  • риба
  • “зелени” зеленчуци
  • леща
  • черен дроб
  • мляко
  • ядки
  • свинско месо
  • картофи
  • соя
  • мая

Институтът по медицина в САЩ препоръчва консумация от не повече от 1.0 мг на ден.

Rating: 4.0. From 1 vote.
Please wait...
Алтернативно Здраве