Как да се преборим със следродилната депресия?

Следродилната депресия засяга жените след раждането на дете. Може да се срещне още и терминът постнатална депресия. Според статистиката, от нея страдат до 13% от жените в следродов период. Най-често се среща при такива, които са страдали и преди от депресивни разстройства – те са 50% от всички случаи на следродилни депресивни състояния. Изследванията, проведени в тази област, показват, че от някаква лека форма депресия след раждането страдаг 70% от всички родилки.

Сред рисковите фактори, които водят до развитието на следродилна депресия при жени, главни са следните.

Наследственост: Ако майката на жената е изпадала в такова състояние, възможно е това да се предаде по генетичен път.

Хормоналните промени в организма: По време на бременност нивото на хормоните естроген и прогестерон се увеличава няколко десетки пъти. Когато бебето се роди, количеството на тези хормони започва рязко да спада. През първите три денонощия след раждането, те се връщат на нормалните нива. Тези скокове могат да имат отрицателно въздействие върху психическото състояние на жената.

Стрес: Вълненията, които изпитва жената след появата на детето, свързани с повишеното натоварване  и отговорност, влияе на емоционалното й състояние. Освен това, се нарушава сънят й; той става неспокоен и краткотраен.

Предразположение към депресивни разстройства: С други думи: ако преди раждането родилката е преживяла депресивни състояния, твърде вероятно е да възникнат и след него.

Какви са симптомите на следродилна депресия?

Нарастващо раздразнение, което се проявява под формата на агресия. Разсеяност, неспособност да се концентрира върху едно-единствено занимание е най-важният симптом на следродилната депресия. Налице е честа смяна на настроенията – от весела усмихната жена, млада майка с депресия може да бъде една минута, за да се превърне в истеричен плач.

Как да помогнем?

Може да се предприемат някои стъпки в борбата срещу депресията след раждането, без да се прибягва към услугите на психолог.

Привлекателност: Жената трябва да се опита да бъде привлекателна, като намери време да се грижи за външния си вид и фигура. За нормалното емоционално състояние е важно тя да види в огледалото, че не е отблъскваща и е с приятелн външен вид.

Общуване с бебето: Майката трябва колкото може повече да общува с новороденото, да му “гука” и контактува с него.  Добре е да се среща с други млади майки, да извежда бебето на разходка заедно с тях. Съвместното обсъждане на проблемите и на малките постижения на детето позволява да се намерят нови приятели, с които винаги ще има какво да се говори. В това отношение е полезен също така и интернет. Младата майка може да се включва във форумите, да споделя собствените си преживявания и тревоги.

Много важна е ролята на съпруга: той трябва да осигурява не само физическа и материална, но и психологическа подкрепа.

Rating: 5.0. From 2 votes.
Please wait...
Алтернативно Здраве