12 често задавани въпроса за вегетарианската диета

1. Какво означава “вегетарианска диета”?

Вегетарианството е диета, базирана на плодове и зеленчуци. Има различни видове вегетарианство:

  •  Стриктно вегетарианство, или наричано още “веган”, при което се избягват всякакви храни от животински произход, между които месо, пиле, риба, мляко и млечни продукти, яйца.
  • Лакто-вегетарианство, при което е позволено консумирането на млечни изделия и яйца.
  • Песко-вегетарианство, при което се консумират млечни продуктти, яйца и риба. (Смята се за най-здравословната диета)
  • Семи-вегетарианство, при което се консумира и малко пиле.

2. Вегетарианската диета ли е най-здравословната диета?

Да и не. Да, вегетарианската диета е отлична за доброто ви здраве, стига да си набавяте необходимото количество протеини от зеленчуците. От друга страна, ако вместо консумация на месо се насочите към сладки и кексове – тогава, вегетарианската диета не е най-доброто за тялото ви. Вегетарианците, които хрускат чипс пред телевизора и пията газирани напитки, със сигурност не помагат на тялото си.

3. Кое прави вегетарианската диета толкова полезна:

  • Вегетарианската диета има ниско съдържание на наситени мазнини, тъй като храните от растителен произход не съдържат холестерол.
  • Храните от растителен произход имат високо съдържание на фибри.
  • Повечето храни от растителен произход съдържат значително количество витамин Б и фолиева киселина.
  • Вегетарианците консумират по-малко калории. Хората, консумиращи по-малко калории живеят по-дълго.
  • Вегетарианците вярват, че храните от растителен произход са по-здравословни от месните храни, тъй като мазнините се съдържат в мастните тъкани (на животните и хората).

4. По-здрави ли са вегетарианците?

Абсолютно, да!

  • Вегетрианците по-рядко се разболяват от рак, особено рак на стомаха, устата, дробовете, простата и гърдата. Вероятно това се дължи на фибрите, които се съдържат в храната от растителен произход. Вегетарианците имат много по-малко със стомашни заболявания, особено запек. Хранителните вещества, съдържащи се в растенията, между които антиоксиданти, флавоноиди и каротениди също предпазват от туморни образувания.
  • Храната от растителен произход е по-полезна за сърцето ви, тъй като не съдържа холестерол и наситени мазнини, а междувременно е богата на фибри. Вегетарианците много по-рядко получават инфаркт или инсулт. Според едно изследване рискът намалява с 50% при вегетарианците.
  • Вегетарианците много по-рядко се разболяват от диабет.
  • Вегетарианците са по-слаби и мускулести в сравнение с ядящите месо. По-слабите хора живеят по-дълго и са по-здрави.

5. По-скъпо ли е да си вегетарианец?

Всъщност, е доста по-евтино. С изключение на някои деликатеси, зеленчуците и плодовете са по-евтини от месото.

6. Поемат ли вегетарианците достатъчно желязо?

Въпреки че желязото в растенията не се абсорбира така добре както желязото от животински продукти, вегетрианците консумират повече жива храна, съдържаща желязо. В допълнение, повечето храни от растителен произход съдържат големи количества витамин С, който спомага абсорбирането на желязото. Не е нужно да консумирате повече червено месо за да произвеждате червени кръвни телца.

7. Има ли достатъчно калций във вегетарианската диета?

Да. Мляко и млечни продукти са най-добрия източник на калций, но има множество храни, които съдържат калций.

8. Може ли вегетарианството да доведе до недостиг на определени хранителни съставки?

Само стриктните вегани имат риск от недостиг на определени хранителни вещества. Витамин Б12 е един от витамините, които може да не достига на запалените по този начин на живот, тъй като той се съдържа в месото. Веганите трябва да внимават и за недостигът на цинк.

9. Приемат ли достатъчно протеини вегетарианците?

Заблуда е, че можем да бъдем мускулести и стегнати само ако ядем месо. Ядките набавят големи количества протеин. Вегетарианците, консумиращи яйца набавят дневната си доза протеин от едно яйце на ден или две чаши кисело или прясно мляко.

10. Поемат ли вегетарианците достатъчно мазнини?

Ако ядете яйца, млечни продукти и/или риба, набавяте на тялото си достатъчно мазнини. Най-добрият източник на мазнини за стриктните вегетарианци са семената, ядките и растителните мазнини.

11. Как да се научат любителите на месо да заобичат храната от растителен произход?

Подправките са от ключово значение, за да заобичате вегетарианска храна. Веднъж започнали този начин на живот, ще ви бъде трудно да се върнете към старото си ежедневие.

12. Безопасно ли е вегетарианството за децата?

Вегетарианска диета, включваща риба, млечни изделия и яйца е безопасна и здравословна. За деца и бременни, наличието на червено месо 1-2 пъти седмично е желателно. Приучаването на децата към храни от растителен произход от ранна възраст дава по-добър и здрав старт в живота.

 

Rating: 5.0. From 1 vote.
Please wait...
Алтернативно Здраве